Η έναρξη των φετινών χειμερινών εκπτώσεων και ιδιαιτέρως σε συνδυασμό με το άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων λιανικής στους καταναλωτές άλλαξε την ψυχολογία στην αγορά.

Μέχρι σήμερα, διαφαίνεται μία έντονη αγοραστική κίνηση, που εκτονώνει την «καταναλωτική στέρηση» των 2,5 μηνών με κλειστά καταστήματα. Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα στοιχεία από Εμπορικούς Συλλόγους και επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, η εικόνα στα περισσότερα εμπορικά καταστήματα τις πρώτες μέρες της επαναλειτουργίας και ουσιαστικά της έναρξης των τακτικών χειμερινών εκπτώσεων, που παραδοσιακά καταγράφεται η μεγαλύτερη κίνηση, είναι ικανοποιητική.

Παρατηρείται πως, μετά την αδρανή περίοδο της εορταστικής αγοράς και από το γεγονός ότι δεν προηγήθηκε στην αγορά μια κανονική περίοδος χειμερινών αγορών, οι καταναλωτές μετά από 10 εβδομάδες με κλειστά καταστήματα δείχνουν «διψασμένοι» να αγοράσουν σε συμφέρουσες χαμηλές τιμές και μάλιστα μετά από χρόνια δείχνουν να «συγκινούνται» από τα μεγάλα ποσοστά έκπτωσης. Βεβαίως, κανένας δεν παραβλέπει το γεγονός ότι εξακολουθεί να υφίσταται πίεση ο οικογενειακός προϋπολογισμός, αλλά και ο φόβος της ανασφάλειας για την επόμενη μέρα της πανδημίας. Απόδειξη αυτού είναι η αύξηση των καταθέσεων κατά 15 δις ευρώ τη διάρκεια της πανδημίας, ρευστότητα που όμως δεν καταλήγει στην αγορά.

Η διάρκεια των εκπτώσεων είναι μακρά, αφού διαρκεί μέχρι τέλος Φεβρουαρίου και ίσως είναι νωρίς να προτείνει κάποιος την παράταση της διάρκειας των τακτικών εκπτωτικών περιόδων, ώστε να ξεπουλήσουν τα καταστήματα μέχρι τις αρχές Μαρτίου το χειμερινό εμπόρευμα που έχουν στα ράφια και τις αποθήκες τους. Ο στόχος των φετινών εκπτώσεων είναι να επιτευχθεί το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου τουλάχιστον το 50% του περυσινού τζίρου που κυμάνθηκε στα 5,3 δις ευρώ, δηλαδή περίπου 2,5 δις ευρώ.

Όσον αφορά στις επιλογές των καταναλωτών τις πρώτες ημέρες της επαναλειτουργίας των καταστημάτων, διαπιστώνεται ότι, οι περισσότεροι καταναλωτές χρησιμοποιούν την περίοδο των εκπτώσεων, για να αποκτήσουν «επώνυμες» φίρμες ένδυσης, υπόδησης, αθλητικών ειδών, καλλυντικών, δερμάτινων αξεσουάρ και άλλων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Αυτό επιβεβαιώνεται και φέτος, στην έναρξη της εβδομάδας, όπου οι καταναλωτές αναζήτησαν και βρήκαν σε πολλές καταστήματα εκπτώσεις πάνω από 50% στις γνωστές φίρμες και δημοφιλείς μάρκες. Μάλιστα, και φέτος, καταγράφηκε ένας διακριτός διαχωρισμός ανάμεσα στον κλάδο της ένδυσης και της υπόδησης, τόσο στην προτίμηση όσο και στη μέση αξία των αποδείξεων. Όπως παρατηρείται η πεντάδα των κλάδων που είχαν τη μεγαλύτερη μείωση τον μισό Δεκέμβριο της λειτουργίας της αγοράς στις γιορτές με click away φαίνεται να εμφανίζονται πρώτες στις προτιμήσεις των καταναλωτών στις εκπτώσεις με ανοικτά καταστήματα. Συγκεκριμένα η ένδυση είχε μείωση 80%, η υπόδηση 60%, τα αθλητικά είδη επίσης 60%, τα δερμάτινα είδη 55% και τα κοσμήματα με 50% μείωση, μόνο τον Δεκέμβριο, προηγούνται στις προτιμήσεις των καταναλωτών τις πρώτες μέρες του εκπτωτικού Ιανουαρίου.

Σύμφωνα τώρα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στο Λιανικό Εμπόριο, τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο του 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του προηγούμενου έτους, είχε παρουσιάσει αύξηση 8% και 4% αντίστοιχα. Συμπερασματικά λοιπόν και σύμφωνα με τα αποτελέσματα που θα καταγραφούν, ο φετινός Ιανουάριος του 2021 δεν επιδέχεται καμίας σύγκρισης με ότι παρατηρήθηκε πέρυσι, κατά την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων.

Ο Βασίλης Κορκίδης είναι πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Κάνε Like στη σελίδα μας στο facebook