Με αφορμή τη σύγκρουση της Κομισιόν με τις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου τελικά δόθηκαν στη δημοσιότητα έστω και λογοκριμένα τα συμβόλαια της Κομισιόν με τις εταιρείες CUREVAC AG και AstraZeneca.

Μάλιστα από το συμβόλαιο της AstraZeneca προκύπτει ότι η Κομισιόν και οι κυβερνήσεις των κρατών της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης και της Ελληνικής κυβέρνησης καθιέρωσαν για την εν λόγω πολυεθνική εταιρεία ρήτρα αποκλεισμού ευθύνης σε περίπτωση βλαπτικών παρενεργειών του εμβολίου της για την υγεία όσων τυχόν θα εμβολιασθούν

Το ζήτημα της μη χορήγησης νομικής ασυλίας στις πολυεθνικές του εμβολίου το έχουμε ήδη αναδείξει εδώ και μήνες με σχετική μας αρθρογραφία. Αποκαλύψαμε δηλαδή τότε ότι τόσο η νομοθεσία της ΕΕ όσο και η νομολογία του Δικαστηρίου της ΕΕ αποκλείει κάθε περίπτωση χορήγησης νομικής ασυλίας στις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου.

Ειδικότερα είχαμε επισημάνει ότι τόσο η Οδηγία 85/374/ΕΟΚ του Συμβουλίου, όσο και η απόφαση του ΔΕΕ στην υπόθεση C-621/15 N. W έχουν ξεκαθαρίσει ότι το δίκαιο της ΕΕ αποκλείει τόσο στην Κομισιόν όσο και στα κράτη μέλη της ΕΕ την αναγνώριση ρήτρας νομικής ασυλίας για τις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου όσο και την αναγνώριση συνακόλουθα της ρήτρας αποποίησης νομικής ευθύνης εκ μέρους των πολυεθνικών του κορονοεμβολίου.

Και όμως παρά τις διατάξεις του δικαίου της ΕΕ αλλά και παρά την παραπάνω νομολογία του ΔΕΕ τελικά βλέπουμε ότι και στο παραπάνω συμβόλαιο της AstraZeneca η Κομισιόν και τα κράτη μέλη της ΕΕ συνομολόγησαν απαλλακτική ρήτρα υπέρ της εν λόγω εταιρείας για κάθε περίπτωση βλαπτικών παρενεργειών των εμβολίων της στους εμβολιαζόμενους πολίτες της ΕΕ.

Από το συμβόλαιο λοιπόν της Astra Zeneca που ήρθε στη δημοσιότητα προκύπτουν πολλά θέματα που εκθέτουν πολιτικά και νομικά την Κομισιόν και τα κράτη μέλη της ΕΕ και φυσικά την κυβέρνηση.

1.Η ελληνική κυβέρνηση και τα άλλα κράτη της ΕΕ συνομολόγησαν:

(α) ρήτρα αποζημίωσης της AstraZeneca για κάθε αξίωση τρίτων λόγω βλάβης της υγείας τους ή περιουσιακής ζημίας λόγω παρενεργειών του εμβολίου καθώς επίσης και

(β) ρήτρα αποκλεισμού πάσης ευθύνης της εταιρείας για τους ίδιους λόγους.

2. Η Κομισιόν, η ελληνική κυβέρνηση και τα άλλα κράτη της ΕΕ παραιτούνται πάσης αξιώσεώς τους κατά της AstraZeneca που προκύπτει ή σχετίζεται με:

(α) την έλλειψη ασφάλειας ή αποτελεσματικότητας του εμβολίου

(β) τη χρήση ή χορήγηση του εμβολίου υπό συνθήκες πανδημίας

3.Η Κομισιόν η ελληνική κυβέρνηση και τα άλλα κράτη της ΕΕ αποποιήθηκαν των εγγυήσεων που τους προσφέρει για την άμυνά τους η νομολογία του ΔΕΕ για τα εμβόλια και όχι μόνο.

4.Όλες οι ενδεχόμενες δίκες μεταξύ Κομισιόν, Ελλάδας και άλλων κρατών μελών της ΕΕ με την AstraZeneca θα διεξαχθούν ενώπιον των Βελγικών δικαστηρίων και σύμφωνα με το Βελγικό δίκαιο.

Όμως οι παραπάνω ρήτρες του συμβολαίου της AstraZeneca περί αποποίησης ευθύνης της εταιρείας ή άλλως οι ρήτρες αποκλεισμού ευθύνης της εταιρείας είναι άκυρες και παράνομες, καθώς οι συμβατικές προβλέψεις δεν μπορούν να ακυρώσουν ούτε την Οδηγία 85/374/ΕΟΚ του Συμβουλίου η οποία ρητά καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις της ευθύνης του παραγωγού εμβολίων όσο και την νομολογία του ΔΕΕ στην υπόθεση C-621/15 N. W όπου και καθορίστηκαν οι όροι και οι προϋποθέσεις της νομικής ευθύνης των εταιρειών παραγωγών εμβολίων για την αποζημίωση όσων υφίστανται βλάβη στην υγεία τους και ζημία στην περιουσίας τους λόγω παρενεργειών του εμβολίου.

Επομένως τυχόν παθόντες λόγω του κορονοεμβολίου μπορούν ακόμη νομίμως να προσφύγουν ενώπιον των Ελληνικών δικαστηρίων και δυνάμει του ελληνικού δικαίου και του δικαίου της ΕΕ να ζητήσουν αποζημίωση από την AstraZeneca.

Βέβαια το πολιτικό και νομικό ζήτημα σε σχέση με την αναδοχή ευθύνης εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου για κάθε ζημιά λόγω του κορονοεμβολίου της AstraZeneca καθώς και η συμβατικώς χορηγηθείσα ρήτρα αποκλεισμού ευθύνης της AstraZeneca αναμένεται να απασχολήσει τα πολιτικά και νομικά πράγματα της χώρας τα επόμενα χρόνια. Πολύ δε περισσότερο καθώς είναι προφανές ότι πέραν των άλλων ελλείψει ρητής νομοθετικής εξουσιοδότησης τόσο η συμβατικώς χορηγηθείσα ρήτρα αποκλεισμού ευθύνης της AstraZeneca όσο και η ανάληψη του κόστους μελλοντικής αποζημίωσης των παθόντων άνευ σχετικής προβλέψεως στον κρατικό προϋπολογισμό και ελλείψει επίσης νομοθετικής εξουσιοδότησης είναι παράνομες ενέργειες και εγείρουν πέραν των άλλων και ζητήματα περί ευθύνης υπουργών και ευθύνης των λοιπών αξιωματούχων που συναίνεσαν στις παραπάνω ρήτρες για την AstraZeneca έστω και δια παραλείψεως ήτοι δια της μη υποβολής αντιρρήσεων και της μη συνακόλουθης αξιοποίησης της ρήτρας διαφυγής (opting out clause) εντός πέντε ημερών όπως προβλέπει η παραπάνω σχετική Απόφαση της Κομισιόν (COMMISSION DECISION C(2020) 4192 FINAL OF 18 JUNE 2020).

Επιπλέον το ίδιο ισχύει και για την παραίτηση εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου της άσκησης αγωγών αποζημιώσεως κατά της AstraZeneca για τους παραπάνω λόγους καθώς και για την σχετική αποποίηση των παραπάνω νομικών εγγυήσεων μεταξύ των οποίων και της επίκλησης της νομολογίας του ΔΕΕ για την ευθύνη των εταιρειών για τα εμβόλια.

Απ΄ ό,τι φαίνεται η σημερινή κυβέρνηση είναι εξαιρετικά εκτεθειμένη ηθικά, πολιτικά και κυρίως νομικά για τις παραπάνω ενέργειες και παραλήψεις των μελών της ιδίως ενόψει των αγωγών και μηνύσεων που αναμένονται κατά των Υπουργών που χειρίστηκαν το θέμα συμπεριλαμβανομένης πιθανόν και της ενεργοποίησης του νόμου περί ευθύνης Υπουργών.

Πάμε άραγε για νέα Novartis;

*O Νότης Μαριάς είναι Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις