Η Επιτροπή σε όλες τις έρευνες που έκανε πιστοποίησε ότι χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία λόγω της λανθασμένης διαχείρισης του χώρου της τραγωδίας, αλλά δεν διαπίστωσε πολιτική παρέμβαση για την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος

Η διαχείριση του χώρου μετά το δυστύχημα στα Τέμπη ήταν τελείως λανθασμένη, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι υπήρχε κεντρικός σχεδιασμός και εντολή για να κρυφτούν στοιχεία, τόνισε ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΣΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου, ο οποίος νωρίτερα σήμερα παρουσίασε μαζί με τα άλλα μέλη της Επιτροπής το πόρισμα για τα αίτια που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών.

Παράλληλα, τόνισε ότι δεν βρήκε καμία ένδειξη πολιτικής παρέμβασης, κανένας δεν σήκωσε το τηλέφωνο για να παρέμβει, είπε χαρακτηριστικά. Παραδέχθηκε ότι λόγω της λανθασμένης διαχείρισης χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία, αλλά κανένας δεν διαπίστωσε ότι υπήρχε κεντρικός σχεδιασμός και εντολή για να χαθούν στοιχεία.

Μιλώντας την Πέμπτη στο Mega και στην εκπομπή LiveNews, ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστος Παπαδημητρίου είπε μεταξύ άλλων ότι δεν υπήρχε σχέδιο έκτακτης ανάγκης που να το γνωρίζουν και να το εφαρμόζουν οι εμπλεκόμενοι μετά το δυστύχημα.

Από εκεί και πέρα, είπε ακόμη, η επιτροπή σε όλες τις έρευνες που έκανε διαπίστωσε ότι χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία που θα μπορούσαν να είχαν δώσει απάντηση στο ερώτημα αν υπήρχε παράνομο φορτίο.

Ο κ. Παπαδημητρίου είπε καταρχάς, η διαχείριση του χώρου μετά το δυστύχημα ήταν τελείως λανθασμένη.

«Δεν βρήκε η Επιτροπή έναν κεντρικό σχεδιαστή ο οποίος διέταξε ένα “μπάζωμα” για να κρυφτούν στοιχεία – κανένας δεν έχει καταθέσει κάτι τέτοιο σε εμάς», τόνισε ο κ. Παπαδημητρίου

Είπε ακόμη ότι προσωπική του άποψη αλλά και άποψη των μελών της Επιτροπής είναι ότι υπήρξε «παντελής άγνοια, δεν υπήρχε σχέδιο έκτακτης ανάγκης που να το γνωρίζουν και να το εφαρμόζουν, δεν υπήρχαν πρωτόκολλα για τέτοιες συγκρούσεις».

«Υπήρχε παντελής έλλειψη γνώσεων και σχεδίου για να αντιμετωπιστεί κάτι τόσο τραγικό», είπε ακόμη.
«Δεν υπήρχε κεντρική εντολή για το μπάζωμα. Υπήρχε άγχος και αγωνία να αποκατασταθεί ο χώρος», επισήμανε και εξήγησε ότι αν υπήρχε τότε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν θα είχε γίνει το μπάζωμα.
Για το αν υπήρχε πολιτική παρέμβαση είπε: «Δεν βρήκα καμία ένδειξη πολιτικής παρέμβασης και δεν είχα ούτε εγώ ο ίδιος πολιτική παρέμβαση. Κανείς δεν σήκωσε το τηλέφωνο να μου πει κάνε αυτό και κάνε εκείνο. Αν θέλαμε να κρύψουμε κάτι δεν θα είχαμε καλέσει τους πιο ειδικούς στην Ευρώπη».
Αναφέρθηκε ακόμη στον σταθμάρχη που ήταν άπειρος και ήταν μόνος σε βραδινή βάρδια σε έναν δύσκολο σταθμό του δικτύου. Ο σταθμάρχης είχε κάνει δεκάδες επικοινωνίες από τον ασύρματο μέσα σε μία ώρα ενώ είχε να διαχειριστεί και μικρότερα ζητήματα, όπως έναν άνθρωπο που ήταν στις γραμμές και κινδύνευε.

«Ενώ υπήρχε οδηγία να κάνει αυτόματα τη χάραξη, όπως είχε κάνει τις προηγούμενες νύχτες, την έκανε χειροκίνητα και ξέχασε το κλειδί στη λάθος κατεύθυνση», είπε.

Στη συνέχεια, ο κ. Παπαδημητρίου αναφέρθηκε στον μηχανοδηγό και όσα έπραξε ή δεν έπραξε. Βάσει του πρωτοκόλλου έπρεπε ο μηχανοδηγός να επαναλάβει την εντολή, όπως γίνεται και στην επικοινωνία στα αεροσκάφη, αλλά δεν το έκανε. Από τη στιγμή που είχε την εντολή να κινηθεί σε γραμμή ανόδου, ήταν υποχρεωμένος να ακινητοποιήσει το τρένο και να ειδοποιήσει τον σταθμάρχη.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής είπε ότι ήταν συνηθισμένο οι μηχανοδηγοί να κινούνται στην «ανάποδη» γραμμή λόγω βλάβης ή άλλων αιτιών – ήταν μια «συνηθισμένη πρακτική, όπως ήταν συνηθισμένη να μην ακολουθείται αυστηρά το πρωτόκολλο».

Εμείς δεν βρήκαμε καμιά ένδειξη ότι χάθηκαν αυτά τα 11 λεπτά, είπε ακόμη ο πρόεδρος και μετέφερε όσα είπαν οι συνάδελφοι του μηχανοδηγού της εμπορικής: «Δεν μπορούμε να πιστέψουμε πώς ένας τόσο έμπειρος μηχανοδηγός έκανε αυτό το λάθος».

Περνώντας στο ζήτημα της έκρηξης και τι την προκάλεσε, ο κ. Παπαδημητρίου είπε ότι το ζήτημα απασχόλησε την Επιτροπή. Τα στοιχεία που είχαμε, πρόσθεσε, είναι η δειγματοληψία που έγινε 29 ημέρες μετά, η κατάσταση στην οποία ήταν μετά το δυστύχημα τα βαγόνια και τα βίντεο. Με βάση αυτά και με τη βοήθεια ειδικών έδωσε το πιθανότερο δυνατό σενάριο.

Αυτό είναι, είπε ο κ. Παπαδημητρίου, «η ύπαρξη ενός εύφλεκτου υλικού, περίπου 2,5 τόνων» και η βεβαίωση καθηγητή του ΑΠΘ που λέει ότι «τα έλαια σιλικόνης δεν μπορούν να έχουν προκαλέσει» την έκρηξη. Σε ερώτημα πού ήταν αυτή η ποσότητα υλικού, δεν θέλησε να δώσει απάντηση εξηγώντας ότι ήταν κάποιο «πτητικό εύφλεκτο υλικό».

«Τονίζω ότι η έρευνά μας είναι ανοιχτή, δεν σταματά, θα προσπαθήσουμε να επιβεβαιώσουμε τα αποτελέσματα», επισήμανε ο πρόεδρος της Επιτροπής.

Τέλος, σχετικά με τη σύμβαση 717 είπε ότι θα δημιουργούσε πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας. «Όταν έχεις τη 717 μπορείς να υποθέσεις ότι αυτό που συνέβη δεν θα είχε συμβεί». Αλλά επισήμανε ότι «δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι αιτιώδης ο σύνδεσμος, ότι δηλαδή αν είχε υλοποιηθεί η 717 δεν θα είχε γίνει το δυστύχημα, κατά πάσα πιθανότητα όμως θα είχαμε περισσότερες πιθανότητες να αποφευχθεί». Είναι κοινή λογική όταν υπάρχουν περισσότερες δικλείδες ασφαλείας, εξήγησε.

Κλείνοντας ρώτησε: «Εσείς θα ταξιδεύατε με αεροπλάνο σε πολυσύχναστο αεροδρόμιο αν ξέρατε ότι ο ελεγκτής που θα διαχειριστεί την πτήση σας είναι μόνος του και έχει λιγότερο από μήνα στην υπηρεσία;»

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Κάνε Like στη σελίδα μας στο facebook