Σάρωσε στα φετινά Όσκαρ η ταινία «Anora» κερδίζοντας πέντε χρυσά αγαλματίδια από τις έξι υποψηφιότητες για τις οποίες είχε προταθεί κλέβοντας την παράσταση σε μια βραδιά όπου ήταν το απόλυτο αουτσάιντερ.

Το«Anora» ήταν ο μεγάλος νικητής της 97ης απονομής, καθώς κέρδισε συνολικά 5 Όσκαρ: Kαλύτερη ταινία, Α’ Γυναικείος Ρόλος, Σκηνοθεσία, Πρωτότυπο Σενάριο και Μοντάζ.

Ο σκηνοθέτης Σον Μπέικερ (Tangerine, The Florida Project, Red Rocket) που τα ξημερώματα της Δευτέρας έγραψε τη δική του ιστορία, μετέφερε τους θεατές στους δρόμους της Νέας Υόρκης, στα strip clubs, στα all-night diners και στις ρωσικές και αρμενικές κοινότητες του Μπρούκλιν, χτίζοντας έναν κόσμο όπου η πολυτέλεια των ιδιωτικών τζετ και των ακριβών ξενοδοχείων συνυπάρχει με τη σκληρή πραγματικότητα της οικονομικής ανασφάλειας και της επιβίωσης.

Η ιστορία που κέρδισε κοινό και κριτικούς
Στο επίκεντρο βρίσκεται η Άνι, μια νεαρή lap dancer με όνειρα που ξεπερνούν τον κόσμο όπου έχει μάθει να κινείται. Όταν γνωρίζει τον Βάνια, τον κακομαθημένο γιο ενός Ρώσου ολιγάρχη, η ιστορία μεταμορφώνεται σε μια δίνη πάθους, αυταπάτης και εξουσίας. Η Μίκι Μάντισον, σε μια ερμηνεία που έκλεψε τις εντυπώσεις και της χάρισε το πολυπόθητο αγαλματίδιο, φέρνει στη ζωή έναν χαρακτήρα που ισορροπεί ανάμεσα στην αφέλεια και την αποφασιστικότητα, στον ρομαντισμό και τη σκληρή επιβίωση.

Σον Μπέικερ: Ο σκηνοθέτης
Ο Σον Μπέικερ δεν είναι απλώς ένας δημιουργός ταινιών· είναι ένας σκηνοθέτης που αναδεικνύει την αλήθεια του περιθωρίου, δίνοντας φωνή σε χαρακτήρες που το mainstream σινεμά συχνά αγνοεί. Από το Tangerine (2015) μέχρι το The Florida Project (2017) και το Red Rocket (2021), το σινεμά του είναι ωμό, αληθινό και πάντα γεμάτο ζωή, αγγίζοντας με τρυφερότητα και χιούμορ τις πιο σκληρές κοινωνικές πραγματικότητες.

Στο Anora, η σκηνοθετική του προσέγγιση έφτασε σε νέα επίπεδα ωριμότητας. Με κάμερα που κινείται ασταμάτητα, συχνά αγγίζοντας τα όρια του ντοκιμαντέρ, ο Μπέικερ μας ς βυθίζει στον κόσμο της Άνι, ακολουθώντας την κάθε της κίνηση με ένταση, ρεαλισμό και απόλυτη φυσικότητα. Η κάμερά του είναι αόρατη, αφήνοντας την πραγματικότητα να μιλήσει από μόνη της, χωρίς εξιδανικεύσεις ή κατασκευασμένα δράματα. Οι μακροσκελείς σκηνές, οι ακατέργαστοι διάλογοι και η έλλειψη παραδοσιακής μουσικής επένδυσης κάνουν το Anora να μοιάζει σχεδόν βιωματικό, σαν να εισβάλλουμε κρυφά σε μια ιστορία που εκτυλίσσεται μπροστά μας.

Αυτό που ξεχωρίζει τη σκηνοθεσία του Μπέικερ είναι η ικανότητά του να βρίσκει την ομορφιά σε μέρη που άλλοι σκηνοθέτες θα προσπερνούσαν: στα neon φώτα των strip clubs, στα παγωμένα βρώμικα πεζοδρόμια, στα δωμάτια ξενοδοχείων που κρύβουν υποσχέσεις και απογοητεύσεις. Το βλέμμα του δεν κρίνει ούτε εξιδανικεύει· απλώς καταγράφει, με έναν ανθρωποκεντρικό ρεαλισμό που θυμίζει τον κινηματογράφο των αδελφών Νταρντέν και του Κεν Λόουτς, αλλά με μια δική του, ακατέργαστη ενέργεια.

Η σύγκρουση ανάμεσα στην αλήθεια και την ψευδαίσθηση
Ένας από τους λόγους που το Anora ξεχώρισε είναι η μοναδική του ικανότητα να εναλλάσσει την ωμότητα με το χιούμορ, τον κοινωνικό ρεαλισμό με τον παραμυθένιο μαγνητισμό. Όταν η Άνι και ο Βάνια φεύγουν για το Λας Βέγκας, παρασυρόμαστε κι εμείς σε μια φρενήρη περιπέτεια γεμάτη γκλίτερ, ποπ μουσική και ελευθερία – παρόλο που ξέρουμε ότι το όνειρο δεν θα κρατήσει. Και όταν όλα καταρρέουν, η πτώση είναι τραγική αλλά και απολαυστικά ειρωνική, όπως αποδεικνύεται στη σκηνή-ορόσημο όπου οι μπράβοι του πατέρα του Βάνια προσπαθούν να «συνετίσουν» την Άνι – μόνο για να καταλήξουν με δαγκωματιές, σπασμένα κόκκαλα και μια εντελώς αναπάντεχη ήττα.

Το «Anora» ως καθρέφτης του σύγχρονου κόσμου
Όπως και στις προηγούμενες ταινίες του, ο Μπέικερ χρησιμοποιεί τη βιομηχανία του σεξ ως μεταφορά για τον ακραίο καπιταλισμό της Αμερικής – έναν κόσμο όπου τα πάντα αγοράζονται και πωλούνται, από την επιθυμία μέχρι την ψευδαίσθηση του έρωτα. Η Άνι βλέπει στον Βάνια μια ευκαιρία να ξεφύγει, εκείνος τη βλέπει ως ένα μέσο απελευθέρωσης από τους ασφυκτικούς γονείς του. Όμως, πόση αγάπη υπάρχει πίσω από αυτές τις συναλλαγές; Πόσο συχνά η αγάπη δεν είναι τίποτα άλλο από ένα παιχνίδι εξουσίας και αναγκών;

Το Anora καταφέρνει να είναι ταυτόχρονα διασκεδαστικό και πικρό, να ισορροπεί ανάμεσα στο χάος και την τρυφερότητα, να κάνει βαθιά κοινωνικά σχόλια χωρίς να χάνει τη ζωντάνια του. Και στο τέλος, αφήνει το κοινό με ερωτήματα που ξεπερνούν την ίδια την ταινία: Τι είναι αληθινό και τι απλώς μια προσομοίωση;
Μια νίκη που σημαίνει πολλά

Τα 5 Όσκαρ για το Anora δεν είναι απλώς μια επιβράβευση για τη σκηνοθετική ιδιοφυΐα του Σον Μπέικερ ή την αξέχαστη ερμηνεία της Μίκι Μάντισον και των λοιπών συντελεστών. Είναι μια αναγνώριση της δύναμης του κινηματογράφου να αφηγείται ιστορίες που σπάνια βρίσκουν χώρο στο mainstream.

Σε μια χρονιά όπου το παρελθόν και η φαντασία κυριάρχησαν στις μεγάλες παραγωγές, το Anora ήταν η ταινία που είχε το θάρρος να κοιτάξει το παρόν κατάματα – και να μας υπενθυμίσει ότι, μερικές φορές, η πραγματική ζωή είναι πιο συναρπαστική και αποκαλυπτική από οποιοδήποτε φανταστικό σύμπαν.

Δείτε τη λίστα με τους νικητές

Καλύτερη Ταινία
Nικητής: Anora
The Brutalist
A Complete Unknown
Conclave
Dune: Part Two
Emilia Pérez
I’m Still Here
Nickel Boys
The Substance
Wicked

Σκηνοθεσία
Νικητής: Σον Μπέικερ – Anora
Μπρέιντι Κόρμπετ – The Brutalist
Τζέιμς Μάνγκολντ – A Complete Unknown
Ζακ Οντιάρ – Emilia Pérez
Κοραλί Φαρζά – The Substance

Α’ Αντρικός Ρόλος
Νικητής: Άντριεν Μπρόντι – The Brutalist
Τιμοτέ Σαλαμέ – A Complete Unknown
Κόλμαν Ντομίνγκο – Sing Sing
Ρέιφ Φάινς – Conclave
Σεμπάστιαν Σταν – The Apprentice

Α’ Γυναικείος Ρόλος
Νικήτρια: Μάικι Μάντισον – Anora
Σίνθια Ερίβο – Wicked
Κάρλα Σοφία Γκασκόν – Emilia Pérez
Ντέμι Μουρ – The Substance
Φερνάντα Τόρες – I’m Still Here

Β’ Γυναικείος Ρόλος
Νικήτρια: Ζόε Σαλντάνα – Emilia Pérez
Μόνικα Μπαρμπάρο – A Complete Unknown
Αριάνα Γκράντε – Wicked
Φελίσιτι Τζόουνς – The Brutalist
Ιζαμπέλα Ροσελίνι – Conclave

Β’ Αντρικός Ρόλος
Νικητής: Κίραν Κάλκιν – A Real Pain
Γιούρα Μπορίσοφ – Anora
Έντουαρντ Νόρτον – A Complete Unknown
Γκάι Πιρς – The Brutalist
Τζέρεμι Στρονγκ – The Apprentice

Πρωτότυπο Σενάριο
Νικητής: Anora
The Brutalist
A Real Pain
September 5
The Substance

Διασκευασμένο Σενάριο
Νικητής: Conclave
A Complete Unknown
Emilia Pérez
Nickel Boys
Sing Sing

Διεθνής Ταινία
Νικητής: Βραζιλία, I’m Still Here
Δανία, The Girl With the Needle
Γαλλία, Emilia Pérez
Γερμανία, The Seed of the Sacred Fig
Λετονία, Flow

Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
Νικητής: Flow
Inside Out 2
Memoir of a Snail
Wallace & Gromit: Vengeance Most Fowl
The Wild Robot

Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους
Νικητής: In the Shadow of the Cypress
Beautiful Men
Magic Candies
Wander to Wonder
Yuck!

Σχεδιασμός Κουστουμιών
Nικητής: Wicked
A Complete Unknown
Conclave
Gladiator II
Nosferatu

Μακιγιάζ και Κομμώσεις
Nικητής: The Substance
A Different Man
Emilia Pérez
Nosferatu
Wicked

Μοντάζ
Νικητής: Anora
The Brutalist
Conclave
Emilia Pérez
Wicked

Σκηνογραφία
Νικητής: Wicked
The Brutalist
Conclave
Dune: Part Two
Nosferatu

Ντοκιμαντέρ
Νικητής: No Other Land
Black Box Diaries
Porcelain War
Soundtrack to a Coup d’Etat
Sugarcane

Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ
Νικητής: The Only Girl in the Orchestra
Death by Numbers
I Am Ready, Warden
Incident
Instruments of a Beating Heart

Καλύτερη Μουσική Επένδυση
Νικητής: The Brutalist
Conclave
Emilia Pérez
Wicked
The Wild Robot

Τραγούδι
Νικητής: El Mal – Emilia Pérez
Never Too Late – Elton John
Mi Camino – Emilia Pérez
Like A Bird – Sing Sing
The Journey – The Six Triple Eight

Ήχος
Νικητής: Dune: Part Two
A Complete Unknown
Emilia Pérez
Wicked
The Wild Robot

Οπτικά Εφέ
Νικητής: Dune: Part Two
Alien: Romulus
Better Man
Kingdom of the Planet of the Apes
Wicked

Ταινία μικρού μήκους με ζωντανή δράση
Νικητής: I’m Not a Robot
A Lien
Anuja
The Last Ranger
The Man Who Could Not Remain Silent

Διεύθυνση Φωτογραφίας
Nικητής: The Brutalist
Dune: Part Two
Emilia Pérez
Maria
Nosferatu

Πηγή: .protothema.gr

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις