Τέμπη – Γεραπετρίτης: Επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου μέχρι το τέλος Μαρτίου υπό συνθήκες ασφάλειας – Δύο σταθμάρχες υποχρεωτικά – Αποζημιώσεις για τα θύματα
"Η οδύνη να βρεί κάθαρση - Αν υπήρχε ένα σωστό κέντρο τηλεδιοίκησης δε θα είχε γίνει το δυστύχημα" , είπε ο υπουργός Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης κατά τη συνέντευξη Τύπου για την εθνική τραγωδία στα Τέμπη και την ασφάλεια των σιδηροδρόμων
«Εκφράζω την οδύνη μου για όσα συνέβησαν στα Τέμπη, πρόκειται για μια τραγωδία που μας συγκλόνισε όλους, πρέπει η οδύνη αυτή να βρει μια κάθαρση είπε ο Γιώργος Γεραπετρίτης»
«Συγγνώμη που δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το δυστύχημα» – «Δε θα κάνω πολιτική αντιπαράθεση», είπε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου ανοίγοντας τη συνέντευξη Τύπου
Όπως είπε ο Γιώργος Γεραπετρίτης η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου θα γίνει υπό όρους απόλυτης ασφάλειας, ενώ στο εξής θα υπάρχουν 2 σταθμάρχες στον κάθε σταθμό υποχρεωτικά.
Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι η επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου θα γίνει ο συντομότερο δυνατό ενδεχομένως έως το τέλος του μήνα, με την εξασφάλιση όλων των αναγκαίων προϋποθέσεων. Δεν θα ξεκινήσει τρένο χωρίς τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας ενώ τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσει η συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους για μείωση συρμών, δρομολογίων ή σταθμών και ό,τι χρειάζεται.
Παράλληλα ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει πλαίσιο αποζημιώσεων από το κράτος προς τις οικογένειες των θυμάτων διαμηνύοντας ότι η κυβέρνηση θα είναι και «από πάνω» όσον αφορά τις αποζημιώσεις από την Hellenic train.
Όσον αφορά τη σύμβαση τεχνολογικής αναβάθμισης, ο υπουργός Μεταφορών είπε ότι θα γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Αποκάλυψε, δε, ότι ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τον πρόεδρο της μητρικής εταιρείας, της Alstom Γαλλίας, με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης και έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα.
Δείτε τη συνέντευξη τύπου
Οικονόμου για την τραγωδία στα Τέμπη
«Ζητάω ξανά συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη αυτή είναι εντελώς ειλικρινής και δεν προσπαθεί να αποδόσει την οποιαδήποτε ευθύνη» προλόγισε ο Κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου.
«Δεν βρίσκομαι εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης ή πολίτης για να κάνω κομματική αντιπαράθεση. δεν θα ακούσετε συμψηφισμούς ή λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης. Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί»
«Εκφράζω την οδύνη μου για όσα συνέβησαν στα Τέμπη, πρόκειται για μια τραγωδία που μας συγκλόνισε όλους, πρέπει η οδύνη αυτή να βρει μια κάθαρση είπε ο Γιώργος Γεραπετρίτης»
Γεραπετρίτης για τα αίτια της τραγωδίας
«Η ευθύνη στο υψηλότερο επίπεδο του υπουργού Μεταφορών έχει αναληφθεί. Τις επόμενες ημέρες η αντικατάσταση των προέδρων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ώστε να προχωρήσουμε στην επανεκκίνηση των δρομολογίων»
«Θα υπάρξει πλήρης διαφάνεια περιλαμβανομένης της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Θα προκαλέσω συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για να συζητήσουμε τις παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων ώστε να βρούμε έναν κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και θα αξιολογεί τα ζητήματα ασφάλειας για το μέλλον.»«Εγώ θα ασχοληθώ αποκλειστικά με τα ζητήματα του δυστυχήματος και την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων. Δεν έχω καμία διάθεση να εμπλακώ με την κατ’ ουσία απόδοση ευθυνών που είναι αρμοδιότητα της δικαιοσύνης και ήδη έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες ώστε η έρευνα να πάει στο δυνατό επίπεδο»
«Ζητάω ξανά συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη αυτή είναι εντελώς ειλικρινής και δεν προσπαθεί να αποσίσει την οποιαδήποτε ευθύνη»
Πήγα στον τόπο του δυστυχήματος
«Είδα επιτόπου τον τόπο που έγινε η σύγκρουση των τρένων για να έχω μια προσωπική άποψη. Πήγα στο νοσοκομείο Λάρισας και συνομίλησα με τους ανθρώπους που διαχειρίστηκαν την τραγωδία»
«Ακόμα και αν δεν είχαμε την χάραξη πορείας, ένα δεύτερο επίπεδο ασφαλείας ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού που δεν συνέβη.»
«Σε τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα ηλεκτρονικού ελέγχου και για μια απόσταση 5,5 χλμ. και έτσι θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία γιατί θα είχε γίνει αντιληπτή η μετάπτωση της επιβατικής αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή»
«Αν υπήρχε ένα σωστό κέντρο τηλεδιοίκησης δε θα είχε γίνει το δυστύχημα»
Ανεξαρτήτων των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, τόνισε πως αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Και με αυτόν τον τρόπο έθεσε το ζήτημα ολοκλήρωσης των έργων που συνδέονται με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου.
«Υπάρχει ένα ζήτημα της ολοκλήρωσης της αναβάθμισης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που θα απέτρεπαν την τραγωδία»
Άμεσα τίθενται δύο ζητήματα: η υλοποίηση της τεχνικής αναβάθμισης θα γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνσε με τον πρόεδρο της Alstom Γαλλίας με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης. Έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Υπήρχε κατανόηση από τη μητρική γαλλική εταιρεία. Δεσμεύομαι να είμαι από επάνω ώστε να μην υπάρξει καθυστέρηση στην υλοποίηση
Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όλους όσοι ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή.
«Δεν αποτελεί παρηγοριά ότι ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών, καλό είναι να υπάρχει αλλά μακάρι να είχε αποφευχθεί»
Για προσλήψεις
«Τα τελευταία χρόνια έγινε μια προσπάθεια αναπλήρωσης του ανθρώπινου δυναμικού σε τρία επίπεδα: το ζήτημα της κινητικότητας, το 2021 είχαμε διαγωνισμό για 117 άτομα και το 2022 άλλων 100 επιπλέον των 200 που προσελήφθησαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Η πρώτη φάση για τον διαγωνισμό του 2021 έχει ολοκληρωθεί»
«Ο σιδηρόδρομος υπέστη μια συνεχή απαξίωση που είχε να κάνει τόσο με τη συντήρηση όσο και την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που σχετίζονται με την ασφάλεια. Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε για δεκάδες χρόνια με χειροκίνητους μηχανισμούς ασφαλείας»
«Η σύμβαση που ξεκίνησε στα τέλη του 2014 αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017, είχε υπάρξει παράδοση περίπου του 32% του παραδοτέου, δυστυχώς, όμως, σε αυτό υπήρχαν σφάλματα με αποτέλεσμα ένα 18% να είναι γνήσια λειτουργικό»
«Το 2017 σταματάει η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν προβλήματα, η αρχή που αξιολογεί τη χρηστή διαχείριση πόρων εκ μέρους της ΕΕ διαπιστώνει ότι υπάρχουν σοβαρά σφάλματα, αυτό σημαίνει ότι διακόπτεται η εφαρμογή της σύμβασης. Από το 2017 έως το 2019 δεν έχουμε καμία παράδοση. Τον Νοέμβριο 2019 αλλάζει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ και ξεκινάει μια προσπάθεια αναβίωσης της σύμβασης.»
Ζήτημα της επανεκκίνησης του Σιδηροδρόμου
Υπάρχει το ζήτημα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου. Θέλω να σας πω ότι είναι σημαντικό να ξεκινήσει εκ νέου, να μην αναμένουμε την ολοκλήρωση ολόκληρης της τεχνολογικής αναβάθμισης γιατί πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών στον σιδηρόδρομο που είναι ένα λαικό μέσο οικονομικό και η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Για τον υπόλοιπο χρόνο θα λειτουργήσει με 2 σταθμάρχες ανά σταθμούς και αυτό μπορεί να σημάνει μείωση μεταφορικού έργου. Και με έναν μεγαλύτερο συντονισμό στις δράσεις μέσω των τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουμε.
Δυο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό
«Δύο σταθμάρχες παντού, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει λιγότερα δρομολόγια και συντονισμός για μεγαλύτερη ασφάλεια. Εχουν συμφωνήσει από τη Hellenic Train στο βασικό πλαίσιο για την ασφάλεια.»
«Η θέση της κυβέρνησης είναι ότι θα υπάρξει περαιτέρω ενίσχυση για τα οικονομικά του σιδηροδρόμου. Από 45 εκατ, στον προϋπολογισμό έχει εγγραφεί ποσό 75 εκατ. για έργα αναβάθμισης.»
«Αναβάθμιση στην εκπαίδευση που λαμβάνουν οι σταθμάρχες βάσει του ευρωπαϊκού προγράμματος που περιλαμβάνει εκπαίδευση θεωρητική περίπου 6,5 μηνών και εκπαίδευση στο πεδίο, αλλά και ιατρικές- ψυχομετρικές εξετάσεις.»
Θα έρθει προς ψήφιση αυστηρότερο πλαίσιο για δολιοφθορές κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο. Ειδικά για τον χαλκό και άλλα υλικά σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει αδυναμία υποστήριξης και να διακόπτονται τα δρομολόγια αλλά και ζητήματα ασφάλειας. Θα υπάρξει αυστηροποίηση του πλαισίου.
Ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με την πρόεδρο της Κομισιόν και σήμερα βρίσκεται στην Ελλάδα αντιπροσωπεία των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων για να δρομολογηθεί το νέο πλαίσιο λειτουργίας και ασφάλειας. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε και με τον Γερμανό Καγκελάριο και θα υπάρξει συνεργασία με κλιμάκιο από την Γερμανία στη χώρα μας.
Κατανοώ τον συλλογικό πόνο σε μια εποχή σαν αυτή να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνάδουν. Κατανοώ και τον θυμό των ανθρώπων και τις αντιδράσεις θέλω να διαβεβαιώσω ότι σε ότι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά θα παραμείνω στην θέση αυτή με ένα καθήκον το οποίο θεωρώ ιερό για να έρθουν στο φως τα αίτια όποια και αν είναι αυτά κάνοντας και την δική μας κριτική και η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους.
Απαντώντας σε ερώτηση είπε ότι η επιτροπή που έχει συσταθεί θα είναι διοικητικού χαρακτήρα και επίσης ότι δεν τίθεται θέμα κυρώσεων των θεσμών της ΕΕ.
Γεραπετρίτης για τις καταγγελίες που έκρουαν το καμπανάκι του κινδύνου
«Για τις καταγγελίες ότι ξηλώθηκαν συστήματα ασφάλειας από 8 σταθμούς, ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι τρέχουν δύο συμβάσεις για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, που έχουν διάφορα επίπεδα. Σηματοδότηση όλου του δικτύου, το δεύτερο να έχουμε σύστημα ώστε το τρένο να βλέπει τη γραμμή, το σταθμαρχείο και το κέντρο ελέγχου. Αυτό απαιτεί διπλή εγκατάσταση, στη γραμμή και στο τρένο. Και υπάρχει και το σύστημα τηλεδιοίκησης που θα βλέπει ανά πάσα στιγμή που βρίσκεται το τρένο. Περιορίζει το σύστημα τον ανθρώπινο παράγοντα.»
Γεραπετρίτης: «Το κέντρο τοπικής τηλε-διοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά»
«Το κέντρο τοπικής τηλε-διοίκησης Λάρισας το μοιραίο βράδυ λειτουργούσε κανονικά». Σε αυτήν την αποκάλυψη προχώρησε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης Τύπου, με την ταυτόχρονη επισήμανση ότι «θα μπορούσε να είχε υπάρξει αυτόματη χάραξη της πορείας που θα προλάμβανε το δυστύχημα. Ουδέποτε ήταν εκτός λειτουργίας εκείνη την κρίσιμη βραδιά. Πράγματι, το συγκεκριμένο κέντρο είχε μεγάλες δυσκολίες διαχρονικά». Σε αυτό το σημείο, ο υπουργός επικαλέσθηκε δύο μεγάλες πυρκαγιές που το είχαν θέσει εκτός λειτουργίας. Όμως, κατέληξε, «πλήρως λειτουργούσε από τον Νοέμβριο του 2022».
Νωρίτερα, ο κ. Γεραπετρίτης είχε σημειώσει ότι σύστημα τηλε-ειδοποίησης δεν υφίστατο ποτέ και για αυτόν τον λόγο προχωρά η αναβάθμισή του. Ετούτη τη στιγμή έχει αναπτυχθεί το έργο στο 70% -η παράδοση είναι στο 90%- δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο, Λάρισα-Πλατύ, δεν έχει αναπτυχθεί το έργο, όπως συμπλήρωσε.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr
Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις