Όλα όσα είπε στην δευτερολογία του ο πρώην υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής για τα τρένα τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και τις συμβάσεις για την εκτελέση των έργων με σημείο αιχμής την 717.

Ανέβηκαν οι τόνοι στην Επιτροπή της Βουλής με την κυβέρνηση να επιμένει ότι λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης στην Λάρισα και την αντιπολίτευση να την κατηγορεί ότι ψεύδεται.

Στο επίκεντρο της δευτερολογίας του η δήλωση του που παραποιήθηκε , όπως είπε, για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και το θέμα της πρόσληψης  του υιού του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου.

Για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών γραμμών διευκρίνισε ότι η δήλωσή του παίζει αποκομμένη και πως αναφερόταν στο τρενάκι του Πηλίου απαντώντας σε μια ερώτηση του κ. Μεϊκόπουλου. Σε αυτό είπε ότι αναφερόταν πως είναι ασφαλές. Ωραία η μονταζιέρα που έχει γίνει από την αντιπολίτευση και πουλάει αλλά αν θέλετε θα καταθέσω και στα πρακτικά όλη την ερώτηση και απάντηση που δόθηκε στην Βουλή.

Για την υπόθεση του υιού Ντογιάκου είπε ότι τον γνώριζε από παλιά ως δικηγόρο και εκτιμούσε τις ικανότητές του. Και πως όταν έπιασε δουλειά στο υπουργείο Μεταφορών δεν ήταν ο πατέρας του αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Και επίσης ότι τώρα δεν εργάζεται στο υπουργείο.

Για τους συνδικαλιστές του ΟΣΕ είπε ότι τους είχε δει αρκετές φορές και τους απασχολούσαν αποκλειστικά θέματα ΣΣΕ και άλλα μισθολογικά και όχι θέματα ασφαλείας αλλά ούτε και η προώθηση των έργων που συζητάμε. Κατέβαλλα κάθε προσπάθεια να επιλυθούν και τα προβλήματα των συνδικαλιστών, σημείωσε.

Για το ότι ο σταθμάρχης προσελήφθη με ρουσφέτι που τον κατηγορεί η αντιπολίτευση είπε ότι δεν έγινε κάτι τέτοιο καθώς για 18 θέσεις εξέφρασαν ενδιαφέρον μόνο 2.

Ηλικιακό όριο τέθηκε μόνο στις νέες προσλήψεις είπε και είναι 42 χρόνια και όχι στην υπόθεση του σταθμάρχη.
Για το πως εκπαιδεύτηκε ο σταθμάρχης και τι εξετάσεις πέρασε είπε ότι ακούστηκαν ανακρίβειες και ψεύδη.

Κράτησε έξι μήνες και εκπαιδεύτηκε για πάνω από 800 ώρες. Το ίδιο έγινε και επί ΣΥΡΙΖΑ. Οι διαδικασίες ήταν εγκεκριμένες από την ΡΑΣ. Ο νόμος για την κινητικότητα δεν προβλέπει όρια ηλικίας όπως δεν προβλέπει και ο ΟΣΕ τέτοιες δικλείδες.

Στο σημείο αυτό προκλήθηκε ένταση ανάμεσα στον κ. Καραμανλή και του κυρίους Ραγκούση και Κατρούγκαλο οι οποίοι τον κατηγορούσαν ότι ψεύδεται.

Στο γιατί η ΡΑΣ εξέφρασε διαφωνίες για την εκπαίδευση είπε ότι υπάρχουν αντιφάσεις. Δεν μπορείς να την εγκρίνεις όταν γίνεται και εκ των υστέρων να λες ότι έγινε λάθος, σημείωσε.

Για την προειδοποιητική επιστολή με την παραίτηση του Προέδρου του RTMS είπε ότι στην συγκεκριμένη επιστολή και είναι γνωστή δεν θέτει θέματα ασφαλείας για την παρούσα κατάσταση για την 717 αλλά για το μέλλον εφόσον ολοκληρωθούν οι διαδικασίες. Τα κεντρικά επιχειρήματα του συγκεκριμένου ανθρώπου καταρρίπτονται από την εθνική αρχή διαφάνειας. Ούτε εκεί μπορεί να στοιχειοθετηθεί συγκεκριμένη κατηγορία, σημείωσε.

Ο κ. Καραμανλής τόνισε ακόμα ότι το πόρισμα της αρχής διαφάνειας αναφέρεται στα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από το 2016 έως το 2019. Έγιναν τα πορίσματα και μπήκαν σε διαδικασία πειθαρχικού ελέγχου 18 άτομα και τους απάλλαξε όλους το δευτεροβάθμιο.


Είπε ακόμα ότι έκανε μια ειλικρινή προσπάθεια να κρατήσει τους τόνους όσο πιο χαμηλά γίνεται παρά τις απίστευτες προκλήσεις. «Δεν βοηθάει σε αυτή την φάση να μπούμε σε μια αντιπαράθεση. Το τι έγινε στην 717 είναι ξεκάθαρο. Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας και πρωτόκολλα ασφαλείας. Δυστυχώς το βράδυ εκείνο δεν ακολουθήθηκαν», τόνισε.

Ο πρώην υπουργός Μεταφορών κλείνοντας αναφέρθηκε ξανά στις πέντε δικλείδες ασφαλείας που δεν τηρήθηκαν και πρόσθεσε ότι ο σταθμάρχης έβαλε το τρένο να παραβιάσει τον κόκκινο σηματοδότη και το έβαλε σε αντίθετη πορεία. Δεν μίλησε με τους μηχανοδηγούς. Ο σταθμάρχης έβλεπε για 12 λεπτά την πορεία του τρένου και δεν κατάφερε να σταματήσει το μοιραίο. Για τις παθογένειες που δεν είναι σημερινές και δεν περιορίζονται στον ΟΣΕ είναι ότι έπρεπε να υπάρχουν άλλοι δυο σταθμάρχες.

Αυτή είναι η θέση η οποία έχει βγει και από το ανακριτικό υλικό και από τα στοιχεία και πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι θα πει η δικαιοσύνη. Ο ομιλών παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη. Μπορεί να υπάρχουν και διοικητικές και διαχειριστικές ευθύνες και δεν θα το κρίνουμε εμείς αλλά η δικαιοσύνη. Είμαι στην διάθεση της δικαιοσύνης να καταθέσω την άποψή μου.

Νωρίτερα , ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε:

Δικλίδα ασφαλείας ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε και έπρεπε να χρησιμοποιηθεί. Όμως δεν χρησιμοποιήθηκε.

Δικλίδα ασφαλείας ήταν ο δεύτερος σταθμάρχης και ο τρίτος σταθμάρχης που έπρεπε να είναι στη θέση τους. Όμως δεν ήταν.

Δικλίδα ασφαλείας ήταν ο γενικός κανονισμός κινήσεως του ΟΣΕ, ο οποίος αγνοήθηκε.

Δικλίδα ασφαλείας ήταν τα πρωτόκολλα για το πώς ακριβώς έπρεπε να γίνουν οι αναγγελίες για το δρομολόγιο.

Όμως δεν ακολουθήθηκαν.

Δικλίδα ασφαλείας ήταν ότι επί περίπου 12 λεπτά υπήρχε η δυνατότητα να δει κανείς στον πίνακα ότι το τρένο βρίσκεται σε λανθασμένη πορεία. Δυστυχώς, όμως, αυτοί που έπρεπε δεν το είδαν.

Τα πέντε ψέματα από τους ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης

Ο Κώστας Καραμανλής, ο οποίος στην ομιλία του αναφέρθηκε στο ιστορικό της σύμβασης 717, απάντησε και σε «πέντε ψέματα, ανακρίβειες» που ξεχώρισε από τους ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης:

1.«Στον σταθμό της Λάρισας δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης»

Αναφορικά με το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, ο κ. Καραμανλής τόνισε πως ο συγκεκριμένος σταθμός το διαθέτει, καθώς είναι εγκατεστημένο από τον Νοέμβριο του 2022. Μάλιστα, τόνισε πως το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα χρησιμοποιήθηκε έως και τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή έως μία ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα. Αυτό φανερώθηκε από το «μαύρο κουτί» του συστήματος. «Επαναχρησιμοποιήθηκε δοκιμαστικά τις πρώτες πρωινές ώρες της 1ης Μαρτίου, μετά το δυστύχημα, και λειτούργησε κανονικά, αποκλείοντας την περίπτωση τεχνικής βλάβης. Συνεπώς, ο σταθμάρχης, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει μέχρι τώρα, και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, ώστε να μη γίνει λάθος. Όπως ακριβώς έκαναν οι σταθμάρχες που κάθονταν στην ίδια θέση, στον ίδιο σταθμό, νωρίτερα την ίδια μέρα. Δυστυχώς, δεν το έκανε.

Τη χάραξε χειροκίνητα και, επιπλέον, ξέχασε σε λάθος θέση ένα από τα κλειδιά, με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα.

Ακριβώς επειδή είχε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που λειτουργούσε, μπορούσε επί 12 λεπτά να δει ότι το τρένο βρισκόταν σε λάθος πορεία. Αλλά ούτε αυτό το είδε. Ενώ η αναγκαία τεχνολογία υπήρχε».

Το παραπάνω επιβεβαίωσε στην τοποθέτησή του και ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος κατέθεσε στην Επιτροπή τα έγγραφα από την ανάλυση ηλεκτρονικού αρχείου καταγραφής δεδομένων σηματοδότησης Σ.Σ. Λάρισας και Μεζούρλου (σ.σ. «μαύρο κουτί»).

2. «Αν είχε έστω ολοκληρωθεί το ETCS, θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα»

Αναφερόμενος στο σύστημα ETCS, ο πρώην υπουργός είπε:

«Ούτε αυτό είναι βέβαιο, καθώς και το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας θα προέβλεπε την εναλλακτική της χειροκίνητης λειτουργίας. Όπως έγινε στην προκειμένη περίπτωση, όπου, ενώ ήταν διαθέσιμο το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, ο σταθμάρχης το παρέκαμψε και έκανε τη χάραξη της διαδρομής χειροκίνητα.

Από τη στιγμή, λοιπόν, που ο σταθμάρχης εγκατέλειψε την τηλεδιοίκηση και έδωσε εντολή παράκαμψης του κόκκινου σηματοδότη, όποιο σύστημα και αν υπήρχε δεν θα λειτουργούσε. Και το ETCS και τη σηματοδότηση θα τα απενεργοποιούσε η ίδια η εντολή του σταθμάρχη.
Θα υπήρχαν περισσότερες δυνατότητες να αποτραπεί το δυστύχημα; Ναι. Θα είχε αποτραπεί; Δυστυχώς, αυτό δεν το γνωρίζουμε. Γιατί όλα τα συστήματα, ακόμα και τα πιο άρτια, καταλήγουν στους ανθρώπους που τα χειρίζονται. Ή, όπως σε αυτή την περίπτωση δυστυχώς, στους ανθρώπους που επιλέγουν να μην τα χειρίζονται.

Το ETCS δεν είναι σε ευρεία χρήση, όπως αναληθώς διαδίδεται. Σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ήδη εγκατεστημένο στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου σε μόνο δύο χώρες: στο Λουξεμβούργο και στην Ολλανδία. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ελλάδα, θα είμαστε μία από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θα έχουν ETCS στο 100% του ηλεκτροδοτούμενου δικτύου τους.

Η Σύμβαση 10005 που αναφέρεται στην εγκατάσταση του ETCS υπεγράφη το 2007 και αφορούσε 54 σταθμούς και 550 χλμ. δικτύου. Έως το 2020, δηλαδή σε περίοδο 12 ετών, η εξέλιξη του έργου ήταν μηδενική – ούτε ένα πρωτόκολλο παράδοσης/παραλαβής.

Από το 2020 έως σήμερα παραδόθηκαν στον ΟΣΕ 21 σταθμοί και 145 χλμ. δίκτυο.
Επομένως, μέσα σε τρία χρόνια το έργο προχώρησε, σε αντίθεση με την προηγούμενη περίοδο, κατά τη διάρκεια της οποίας δίνονταν απλώς διαδοχικές παρατάσεις».

3. «Αν είχαμε ραδιοκάλυψη GSMR, θα μπορούσαν να προλάβουν το κακό»

Παράλληλα, ο κ. Καραμανλής έκανε αναφορά και στο GSMR, που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται, ωστόσο, όπως ξεκαθάρισε, είναι αυτό μέσω του οποίου έγιναν οι διάλογοι μεταξύ διαφόρων σταθμών που ακούσαμε επανειλημμένως τις τελευταίες ημέρες στα δελτία ειδήσεων.

«Ισχυρίζονται, μάλιστα, στελέχη της αντιπολίτευσης ότι το σύστημα είχε παραδοθεί και η δική μας κυβέρνηση επί 3,5 χρόνια απλώς αμελούσε να το χρησιμοποιήσει. Παραλείπουν, βεβαίως, να διευκρινίσουν ότι από το εν λόγω σύστημα έλειπε η απαραίτητη πριν τη χρήση του αξιολόγηση και πιστοποίηση.

Αυτά τα στάδια προχώρησαν την τελευταία 3ετία, με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την έκδοση πιστοποιητικού συμμόρφωσης του συστήματος ραδιοκάλυψης.

Το GSMR, που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται, είναι αυτό μέσω του οποίου έγιναν οι διάλογοι μεταξύ διαφόρων σταθμών που ακούσαμε επανειλημμένως τις τελευταίες ημέρες στα δελτία ειδήσεων», είπε χαρακτηριστικά.

4. «Έως το 2019 υπήρχε ένας “πύργος ελέγχου” που θα απέτρεπε το δυστύχημα»

Ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απάντησε και για τα περί ύπαρξης πύργου ελέγχου που θα απέτρεπε το δυστύχημα.

«Υποθέτω, εννοούν το άτυπο κέντρο της οδού Καρόλου, αφού κανένας πύργος ελέγχου ούτε υπάρχει ούτε υπήρχε ποτέ, φυσικά, στον σιδηρόδρομο. Αυτό το άτυπο κέντρο που υπήρχε λειτουργεί και σήμερα, αλλά χωρίς εκπροσώπους της Hellenic Train, η οποία πλέον είναι ιδιωτική εταιρεία.

Σκοπός του κέντρου αυτού είναι κυρίως η παρακολούθηση των δρομολογίων για να καταγράφουν, για παράδειγμα, ενδεχόμενες καθυστερήσεις τους. Αυτό το οποίο ονομάζουν “δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου”, ή ακόμα και “πύργο ελέγχου”, στην ουσία δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα κέντρο τηλεφωνικής παρακολούθησης των διαφόρων δρομολογίων και όχι κάτι περισσότερο».

5. Δήθεν «μέχρι το 2019 υπήρχε και δεύτερος σταθμάρχης τις νύχτες σε κάθε σταθμό, μέτρο που καταργήθηκε από αυτή την κυβέρνηση»

Αναφορικά με την παρουσία 2ου σταθμάρχη, ο κ. Καραμανλής τόνισε πως από την αντιπολίτευση διατείνονται ότι δήθεν «μέχρι το 2019 υπήρχε και δεύτερος σταθμάρχης τις νύχτες σε κάθε σταθμό, μέτρο που καταργήθηκε από αυτή την κυβέρνηση». Απάντησε, μάλιστα, πως «ουδέν αναληθέστερον. Καταθέτω βάρδιες 2017 με έναν σταθμάρχη, βάρδιες από το 2018 με έναν σταθμάρχη, βάρδιες από το 2019 με έναν σταθμάρχη. Σημειώνω, άλλωστε, όπως έχει προκύψει από την ανάκριση, την κρίσιμη ώρα έπρεπε να βρίσκονται στο σταθμαρχείο όχι μόνο ακόμη ένας, αλλά δύο σταθμάρχες, οι οποίοι αδικαιολόγητα έφυγαν νωρίτερα».

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις