Ποδαρικό στο νέο χρόνο μας κάνει η κα Σοφία Ζαχαράκη, η δυναμική Υφυπουργός Τουρισμού, η οποία στη θητεία της βάζει ένα ουσιαστικό λιθαράκι στην διαμόρφωση μιας νέας κουλτούρας γύρω από την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού για την χώρα μας, με στόχο «να φωτιστούν οι, μέχρι πρότινος, κρυφές προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης του ελληνικού χειμώνα.

 Διότι… “ναι η Ελλάδα έχει και χειμώνα!», όπως μας λέει χαρακτηριστικά. Όσον αφορά το 2022, η κα Ζαχαράκη θα σταθεί στην … «ελπίδα, εκείνη που ενέπνευσε την τρομερή αντοχή της ελληνικής φιλοξενίας, για την οποία άλλωστε αποσπάσαμε και τον διεθνή θαυμασμό το 2021, και στην ευχή «να αφήσουμε πίσω τις σκοτεινές ημέρες της πανδημίας, αφετέρου να ανακτήσουμε την αυτοπεποίθηση και μία τροχιά πραγματικής, βιώσιμης ανάπτυξης για κάθε γωνιά της χώρας μας».

Όλες οι εποχές του χρόνου στην πατρίδα μας έχουν το δικό τους ξεχωριστό χρώμα, γεγονός που την κάνει ένα μοναδικό ψηφιδωτό εμπειριών και παραστάσεων, ιδανικό προορισμό για όλο τον χρόνο και κάθε ταξιδιωτική προτίμηση. Δεν είναι μόνον η πληθώρα και η ποικιλία της ομορφιάς των διαφόρων προορισμών που μπορεί να επισκεφθεί κανείς στην Ελλάδα. Πολύ περισσότερο είναι τα ξεχωριστά βιώματα και οι αναρίθμητες δραστηριότητες, διαφορετικά όλα τους στο πέρασμα των εποχών, ακόμη και αν πρόκειται για τον ίδιο προορισμό. Στην Ελλάδα κανένας τόπος δεν εξαντλείται σε μία εικόνα, μία μορφή που παίρνει, για ένα μόνον τρίμηνο. Μεταμορφώνεται διαρκώς, ανανεώνοντας το κάλεσμα προς τον επισκέπτη να τον ανακαλύψει απ’ την αρχή σε όποια εποχή το επιθυμεί.

Ο χειμερινός τουρισμός, ωστόσο, έχει αρχίσει να αποκτά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που, δικαίως, τον αναδεικνύουν σε μία νέα εθνική ευκαιρία τουριστικής, και φυσικά οικονομικής, ανάπτυξης. Το πεδίο του χειμερινού τουρισμού αποτελούσε δυστυχώς για την χώρα μας έναν ανεξερεύνητο, σε μεγάλο βαθμό, κόσμο. Αυτή η εικόνα πλέον αλλάζει συστηματικά. Τόσο με την αξιοποίηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων – 46 εκ. ευρώ θα διατεθούν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την προώθηση του ορεινού τουρισμού – την κατάρτιση μίας εθνικής στρατηγικής για την αποτελεσματική ανάπτυξή του από ειδική ομάδα εργασίας την οποία συστήνει το Υπουργείο Τουρισμού, όσο και με την ειδική καμπάνια προβολής χειμερινού τουρισμού που για πρώτη φορά δημιουργήθηκε φέτος για την χώρα μας. Στόχος μας είναι να φωτιστούν οι, μέχρι πρότινος, κρυφές προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης του ελληνικού χειμώνα. Διότι… “ναι η Ελλάδα έχει και χειμώνα! ”

Καθώς υποδεχόμαστε τη νέα χρόνια, καλούμαστε να προσαρμοστούμε αλλά και να διαμορφώσουμε οι ίδιοι τις συνθήκες μίας από τις πλέον ανταγωνιστικές εποχές που έχει γνωρίσει, νομίζω, ο κλάδος. Με την κλιματική κρίση και την ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη, την 4η βιομηχανική επανάσταση όπως πολλοί την ονομάζουν, να αποτελούν τις κυρίαρχες προκλήσεις της εποχής αυτής, την ώρα που ο κόσμος προσπαθεί να ανακάμψει από μία πρωτόγνωρη πανδημική κρίση, οφείλουμε να δούμε πίσω από τις δυσκολίες. Να δημιουργήσουμε οι ίδιοι – αν αυτό χρειαστεί – τις ευκαιρίες που έχουμε ανάγκη. Ξεκινώντας από όσα μας καθιστούν πραγματικά ξεχωριστούς, επαναπροσδιορίζοντας σε βάσεις στέρεες, βιώσιμες, το μοντέλο οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και τολμώντας την καινοτομία και την αλλαγή.

Ο φετινός σχεδιασμός μας γύρω από τη «βαριά βιομηχανία της Ελλάδας» βασίζεται στο δίπτυχο ασφάλειας και ποιότητας. Εστιάζουμε την ματιά μας στην τουριστική εμπειρία με βάση εκκίνησής μας το τοπικό και αυθεντικό, χωρίς καμία έκπτωση σε ό,τι έχει να κάνει με την προστασία της δημόσιας υγείας και την ασφάλεια ταξιδιωτών και ντόπιων. Αφήνουμε οριστικά πίσω το παρωχημένο και καθόλου βιώσιμο, ως απέδειξε η ίδια η πράξη, πρότυπο του μαζικού τουρισμού. Η ένταση και το γνήσιο της εμπειρίας που μπορεί να προσφέρει ο κάθε προορισμός έρχονται πλέον σε πρώτο πλάνο. Αυτή άλλωστε είναι και η νέα οπτική την οποία επιχειρεί ο νέος νόμος του Υπουργείου Τουρισμού να εισφέρει. Με στοχευμένες καινοτόμες μεταρρυθμίσεις, όπως η για πρώτη φορά θεσμοθέτηση των Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού αλλά και επισκέψιμων παραγωγικών μονάδων – ελαιοτριβείων, ζυθοποιείων, τυροκομείων -, ο πρώτος λόγος δίνεται σε κάθε τόπο και τις δυνάμεις που τον καθιστούν μοναδικό. Ώστε, ξεκινώντας από το τοπικό και το γνήσιο συνθέτουμε μία νέα ολοκληρωμένη στρατηγική για μία ισοκατανεμημένη τουριστική ανάπτυξη που να αφορά και να ενεργοποιεί όλους μας.

Θέλουμε το 2022  να είναι μια χρονιά όπου  η ελπίδα, εκείνη που ενέπνευσε την τρομερή αντοχή της ελληνικής φιλοξενίας, για την οποία άλλωστε αποσπάσαμε και τον διεθνή θαυμασμό το 2021, να πάρει σάρκα και οστά. Προσδοκούμε επιτέλους οι κόποι και οι θυσίες, στις οποίες υποχρεωθήκαμε στην προσπάθεια να αντιμετωπίσουμε μία από τις σκληρότερες δοκιμασίες που γνώρισε ο σύγχρονος κόσμος, να βρουν την δικαίωσή τους και να ανταμειφθούν. Ευχόμαστε αφενός να αφήσουμε πίσω τις σκοτεινές ημέρες της πανδημίας, αφετέρου να ανακτήσουμε την αυτοπεποίθηση και μία τροχιά πραγματικής, βιώσιμης ανάπτυξης για κάθε γωνιά της χώρας μας.

Το «στοίχημά μας» είναι σε αυτήν την προσπάθεια κανείς να μην αφεθεί πίσω. Χρέος μας να πετύχουμε όσα πραγματικά αξίζουμε, να τολμήσουμε μεταρρυθμίσεις και να στρέψουμε το βλέμμα μας σε όσα πραγματικά μας ξεχωρίζουν. Βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό σημείο, ορόσημο για τον σύγχρονο πολιτισμό, ένα μεταιχμιακό σημείο, στο οποίο δεν έχουμε κανένα περιθώριο αποτυχίας. Η ευκαιρία που παρουσιάζεται μπροστά μας για τον ελληνικό τουρισμό, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες τάσεις του χώρου, είναι πραγματικά ιστορική. Την ίδια στιγμή ωστόσο, η ενότητα και η κοινωνική αρμονία δεν θα πρέπει να ξεχνιούνται. Στο σημείο που βρισκόμαστε κανείς πραγματικά δεν περισσεύει. Εάν θέλουμε να μιλούμε για βιώσιμη ανάπτυξη, αυτή θα πρέπει να ξεκινά και να αφορά όλους, Ελληνίδες και Έλληνες κάθε ηλικίας από κάθε γωνιά της χώρας μας.

Προσωπικά, θέλω στη θητεία μου στο Υπουργείο Τουρισμού να καταφέρω να βάλω κι εγώ το λιθαράκι μου στην αλλαγή πλεύσης που επιχειρούμε με όχημα τον τουρισμό για την απελευθέρωση όλων των παραγωγικών δυνάμεων του τόπου. Πιστεύω βαθιά στις δυνατότητες που έχουμε ως έθνος, δυνατότητες χάριν στις οποίες εύλογα μπορούμε να αξιώνουμε πρωταγωνιστική θέση στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Από την πρώτη στιγμή που ο Πρωθυπουργός μου εμπιστεύθηκε αυτό το ξεχωριστό κομμάτι αρμοδιοτήτων αναφορικά με την προώθηση των ειδικών μορφών τουρισμού και της τουριστικής εκπαίδευσης, ο στόχος μου ήταν να καταφέρω να αναδείξω τις προοπτικές τους, να δημιουργήσουμε νέους δρόμους ανάπτυξης και να φωτίσουμε τον ρόλο τους και το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί στην εθνική προσπάθεια ανάκαμψης. Τολμήσαμε μέσα σε καιρούς δύσκολους να οργανώσουμε για πρώτη φορά γενναία projects, όπως το Οδοιπορικό για τον Οινοτουρισμό στην Ελλάδα, να εμπνεύσουμε και να ενθαρρύνουμε την εξωστρέφεια ιδίως της ελληνικής περιφέρειας – το Σουφλί αναγνωρίστηκε ως Best Tourism Village από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, η Δυτική Σάμος εντάχθηκε στο Δίκτυο Υποστήριξης χωριών του Οργανισμού, ενώ η Θεσσαλονίκη μας έκανε υπερήφανους με την ένταξή της στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της Unesco – αλλά και να προχωρήσουμε σε αναγκαίες, εδώ και δεκαετίες, μεταρρυθμίσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης. Διότι καμία αλλαγή δεν μπορεί να επιτύχει, εάν δεν έχει ως αφετηρία της τον άνθρωπο και την εκπαίδευσή του.

Αγαπημένος μου προορισμός θα είναι πάντοτε … – αναμενόμενα – το πανέμορφο Καρπενήσι και τα ξεχωριστά χωριά της ευρύτερης περιοχής. Είτε στα λευκά είτε σε όποιο άλλο χρώμα της παλέτας των εποχών, που η υπέροχη φύση τους χαρίζει, ο τόπος ξεχωρίζει ενώ οι γεύσεις και η ιστορία του σου δίνουν ακόμη περισσότερους λόγους να επιμείνεις στην επιλογή σου. Πρέπει ωστόσο, να ομολογήσω ότι καθόλου αντικειμενική δεν μπορώ να είμαι, μιας και πρόκειται για τον τόπο καταγωγής μου με τον οποίον με συνδέουν φυσικά δεσμοί ισχυροί, εμπειρίες και ξεχωριστά συναισθήματα. Είναι όμως και μία απάντηση που μπορώ να δώσω σε μία – κανονικά – πολύ δύσκολη ερώτηση. Πώς μπορεί κανείς να ξεχωρίσει στην Ελλάδα έναν μόνον προορισμό και μάλιστα με τρόπο τόσο κατηγορηματικό όσο αυτόν που υπαγορεύει η ερώτηση. Ίσως, το μόνο που θα μπορούσα να προσθέσω ως μία ξεχωριστή αναφορά είναι και το νησί της Πάτμου. Οι λόγοι νομίζω είναι απολύτως κατανοητοί για όποιον έχει επισκεφθεί «το νησί της Αποκάλυψης». Για τους υπόλοιπους, δεν θα ήθελα να χαλάσω την μαγεία της ανακάλυψής τους με μία προτροπή να το επισκεφθούν, οποτεδήποτε μέσα στον χρόνο.

Πάντα έχω στο μυαλό μου το αρχαίο δελφικό παράγγελμα «γνώθι σαυτόν». Αυτό προσπαθώ να εφαρμόσω σε κάθε πτυχή της ζωής μου, είτε την επαγγελματική είτε την προσωπική. Κάτι σαν το δικό μου προσωπικό μέτρο θα έλεγα, σύμφωνα με το οποίο προσπαθώ τουλάχιστον να πετυχαίνω τη βέλτιστη κάθε φορά επιλογή. Η αυτογνωσία άλλωστε είναι η μόνη ασφαλής βάση από την οποία μπορεί κανείς να θέτει τους στόχους του και να καταστρώνει την δική του στρατηγική για την επίτευξή τους.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Bigpost.gr

Ακολουθήστε το Bigpost.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις